blodsockermamma.blogg.se

En blogg om blodsocker, low carb, lchf, paleo, inredning och mode!

Blodsockertest

Publicerad 2013-10-11 07:37:00 i Allmänt

Idag har jag bestämt mig för att testa ett riktigt danskt  grovt bröd.
För oftast när jag "predikar" mitt val av kost och får frågor så är faktiskt den stående frågan:
 
"Men fullkorn då? Sånt där danskt bröd som är så grovt?"
 
Jag brukar svara att självklart är fullkorn bättre, men det är fortf inte riktigt bra. Att äta ett bröd bakat på mandelmjöl och frön är att föredra om man inte kan släppa sin älskade macka helt på morgonen.
 
Anledningen till att jag svarar så är följande:
 
 
Fastevärdet på morgonen:
 
 
Intaget av bröd:
En med smör och ost och en med smör och leverpastej. Båda har 2 skivor gurka.
Drack vatten till.
 
 
 
och blodsockret efter 2 tim:
 
 
 


Det är en liten tankeställare. För man tror ju att grovt eller fullkorn ska vara så mycket bättre. Ren bluff skulle jag vilja säga.
Allt för att sälja bröd.
 
 
 
Nu har jag testat en hel del olika frukostar.
Är det något annat ni vill att jag ska testa?
Av egen erfarenhet är det just frukosten som har varit svårast för mig att bryta mönstret med en macka. Så därför behövde jag väckas på detta sättet själv. Är det något ni kommer på så säg till så ska jag testa..!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Petras familjeliv - med LCHF och träning

Publicerad 2013-10-11 09:51:35

Det är PRECIS det här som jag försöker förklara för min pappa, som har diabetes typ 2.
Han är så envis när jag försöker förklara att han ska strunta i så mycket kolhydrater som möjligt. "Ja men dietisten säger att jag kan äta det här." och "Dietisten säger att jag kan äta lite av vad-det-nu-kan-vara."
Jag är så jäkla trött på den där dietisten fastän jag aldrig har träffat henne, för hon är som de flesta dietister, inte alls insatt i hur diabetiker ska äta och förstår inte att det är LCHF som är det bästa och ingenting annat!
Åh vad jag önskar att jag kunde få styra över vad han äter under en månad, så skulle de få se båda två så himla bra det skulle bli.

Svar: Har du ett sånt kit som jag har för att testa blodsockret? Jag köpte den enbart för att bevisa för min far hur fel dietisten har!
Annie

Postat av: Emma

Publicerad 2013-10-15 23:34:20

Hej!

Ett blodsocker på 7.4 efter två mackor med startvärde på 5.6 är ju knappast högt, dåligt eller onormalt på något vis? I alla fall inte i min värld som typ 1-diabetiker. Dessa värden får ju även icke-diabetiker efter måltid! Berätta gärna mer. (Slank just in på denna blogg via en googling och har inte koll på bakgrunden. Är det typ 2-diabetes här och vad är isf annorlunda?)

Svar: Hej Emma!
Vad roligt att du hittade in på min sida!

Jag är inte diabetiker själv. Anledningen till att jag startade bloggen och är för att jag började med lchf efter min andra graviditet och ville gå ner i vikt. I samband med detta fick vi reda på att min far fått diabetes typ 2.

Testen gör jag mest för att visa vad olika socker/kolhydratrika ämnen gör med kroppen.
I detta fallet med steg det till bara 7 men jag brukar ligga stadigt runt 5 och ville mest bevisa att det faktiskt stiger rätt högt med detta bröd som min pappa blivit instruerad att äta.(jag vill ju att han ska sluta helt med bröd, hans höjning ligger ju säkert högre)

Kram!
Annie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Efter år av försök och aldrig lyckats bli med barn slog det till ordentligt när jag la ner vete och socker, började träna och fick en helt ny livsstil. Nu är jag mamma till 3 pojkar och lycklig, trött och väldigt nöjd..:-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela