blodsockermamma.blogg.se

En blogg om blodsocker, low carb, lchf, paleo, inredning och mode!

Godaste kladdkakan!

Publicerad 2013-06-26 18:51:00 i Recept

 
Denna kakan gjorde jag för några veckor sedan.
Vi åt och åt hemma endå hade jag tillräckligt att med mig till jobbet. Den blir en form av chokladtryffel men i lite större format.. Jag använde vanlig 70% choklad och ersatte creme fraiche med vispad grädde.
 
Ingredienser:
 
250 g mörk choklad med mintsmak, ca 70 %
150 g smör
5 st ägg
1 tsk vaniljpulver
2 dl crème fraiche
jordgubbar
myntablad
 
Gör så här
1. Sätt ugnen på 160 grader.
2. Smörj en springform, ca 25 cm i diameter, isolerad i botten med ett bakplåtspapper.
3. Hacka chokladen och lägg den i en kastrull tillsammans med smöret.
4. Värm försiktigt och rör hela tiden.
5. Låt svalna lite.
6. Dela äggen och vispa äggulorna fluffiga tillsammans med vaniljpulver.
7. Vispa sedan vitorna till ett fast skum.
8. Rör samman chokladsmeten först med äggulesmeten och sedan med äggviteskummet.
9. Häll smeten i formen och grädda 20 minuter. Låt stå svalt.
10. Vispa crème fraiche med elvisp tills den är hård. Forma små bollar att lägga på kakan vid servering.
11. Dekorera med jordgubbar och myntablad. receptet är från recept.nu ´bild lånad från google

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Efter år av försök och aldrig lyckats bli med barn slog det till ordentligt när jag la ner vete och socker, började träna och fick en helt ny livsstil. Nu är jag mamma till 3 pojkar och lycklig, trött och väldigt nöjd..:-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela