blodsockermamma.blogg.se

En blogg om blodsocker, low carb, lchf, paleo, inredning och mode!

Dagens boktips!

Publicerad 2013-06-25 11:56:00 i boktips

 
 
 
Idag tänkte jag tipsa om boken som hjälpte mig med min resa mot hälsosammare mat. Året var 2008 och jag hade precis blivit gravid första gången.
 
Jag blev helt manisk i mitt sökande på information om bebisen i magen och även hur förlossningen skulle gå till. Se njag hörde en berättelse för första gången hur en förlossning går till har jag varit helt livrädd. Jag vägrade barn i många år pga detta.
 
På mvc fick man med sig broschyrer att läsa från livsmedelsverket och jag tog till mig allt. Jag försökte äta lite mer "lätt produkter" trots att jag aldrig tyckt om dessa. För det var ju det som var "hälsosamt"
Jag var extremt orolig efttersom jag inte dricker mjölk, och man skulle dricka lättmjölk varje dag, Helst till varje måltid.
 
Jag beställde böcker om förlossning och i samband med detta hade företaget nån "drive" så man fick en bok för 1 krona om man kom upp i en viss summa. jag hade nått denna summan och skummade runt lite vilka böcker jag fick lov att beställa för 1kr.
 
"Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson fanns med och det stod följande om boken:
 
"Varje dag kommer det ut mer än en ny kokbok i Sverige. Utgivningen dignar av sensuella citroner, underbara olivoljor och den senaste hälsometoden. Men vad händer med livsmedlen innan de kommer in i våra kök? Såväl till vardags som till fest sätter vi aningslöst i oss mängder av tillsatser och substitut, lurade av reklamens budskap om hemlagat och hälsosamt. För myndigheterna är det huvudsaken att livsmedlen inte är direkt hälsovådliga. Sedan är det fritt fram att sälja glass som inte är glass och cider som inte är cider. Mats-Eric Nilssons väldokumenterade avslöjanden gäller inte bara skräpmat, utan allt från färskpressad juice och butiksbakat bröd till tryffelolja och balsamvinäger, en vanlig vinäger som sötats och färgats med karamellfärg. Den äkta varan är så dyr att den njuts droppvis med pipett. Med författaren som personlig och engagerad guide berättas samtidigt industrimatens moderna historia. Om de välorganiserade kampanjer som fick motsträviga husmödrar att glömma hur riktig mat lagas och smakar. Boken innehåller även en uppslagsdel med ett 50-tal olika livsmedel. Hur går fusket med dem till och var kan man hitta de oförvanskade alternativen? Här finns en karta med gårdsbutiker samt en säsongskalender över när man ska äta vad. Sist finns en praktisk guide till alla de 320 förvirrande E-numren. Hur framställs dessa kemikalier och kan de vara farliga för hälsan? Och hur manipulerar de våra smaklökar? "
 
Jag fastnade direkt. Och så fort boken kommit hem i brevlådan sträckläste jag den på mindre än en dag, Den är ju ganska tunn men endå full av bra information. Så detta fick mig att tänka.
Ska jag alltså äta tillsatser-light-konstgjort för att vara "hälsosam"? Jag slutade på en gång.
 
Och i och med detta så började vi köpa enbart ekologiska varor. Det var svårt vid den tiden för då fanns inte så mycket. Men vi fick åka runt till olika affärer och leta upp det som fanns helt enkelt. Idag är detta mycket, mycket enklare. Efter lanseringen av Icas " i love eco" har det fullkomligt exploderat av ekologiska produkter. Finns fortf sånt man får leta efter men det är en sån klar förbättring så det är synd att klaga.
 
Så hur får man ihop ekologiskt odlat med light och tillsatser? Det gör man inte. Finns inga lightprodukter som är ekologiska för det går inte att odla tillsatser och skräp helt enkelt. Så enkelt val för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Efter år av försök och aldrig lyckats bli med barn slog det till ordentligt när jag la ner vete och socker, började träna och fick en helt ny livsstil. Nu är jag mamma till 3 pojkar och lycklig, trött och väldigt nöjd..:-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela