blodsockermamma.blogg.se

En blogg om blodsocker, low carb, lchf, paleo, inredning och mode!

Min pappas blodsockervärden.

Publicerad 2013-08-02 16:41:00 i Allmänt

 
När vi började kolla på hur min far egentligen mådde efter att han fått sina kostråd blev ju inte jag så paff direkt.
Han snittade på 12-13 mmol efter varje måltid. 
 
Fastevärdet var på 6,3
 
Han åt vit fralla med smör och ost och drack kaffe med 3 sockerbitar.
 
Juice till hans tabletter 
 
Bara där var vi uppe i 12,9.
 
 
Jag ville visa honom skillnaden och dagen efter gav jag honom en lite annorlunda frukost.
 
Jag gjorde några skinkrullar med ost i som jag stekte så osten smälte. Inte direkt en rulle kanske mer ost invikt i en stor skinkbit.
 
1 kokt ägg, jag hade velat steka ett ihop med skinkan men både min far och min man föredrar kokt så de fick varsitt kokt ägg.
 
Sen gjorde jag även lchf våfflor på mandelmjöl med vispadgrädde och jordgubbar till. 
 
Kaffe med mjölk, inget socker.
 
Ramlösa till hans tabletter
 
På detta fick han ett utslag på 5,6. Fastevärdet var 5,3.
Ingen chockhöjning direkt.
 
 
Efter detta märkte jag hur min far började tänka om. Han började äntligen fråga vad han egentligen ska äta.
 
"Ska jag inte dricka juice till mina tabletter?"
"Hur många sockerbitar ska jag egentligen ha i kaffet då?"
 
Det är svårt att förstå i början. Jag tyckte att det kunde vara komplicerat med allt som innehåller mjöl och socker.
För i början när jag själv började tänka på min kost ville jag bara äta så rent som möjligt. Utan tillstatser och då tyckte jag själv att vitt mjöl och socker var okej bara jag köpte ekologiskt.
 
Vi ska fortsätta och kolla upp hans blodsocker och då efter vissa matsorter så vi vet vad han klarar av och inte.
Ska bli mycket spännande.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Efter år av försök och aldrig lyckats bli med barn slog det till ordentligt när jag la ner vete och socker, började träna och fick en helt ny livsstil. Nu är jag mamma till 3 pojkar och lycklig, trött och väldigt nöjd..:-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela