blodsockermamma.blogg.se

En blogg om blodsocker, low carb, lchf, paleo, inredning och mode!

Ryggbiff med kålrotspommes

Publicerad 2013-10-29 10:45:00 i kött

 
 
 
Godmorgon
Allt bra med dig?
 
 
Som jag skrev tidigare så lyxade vi till det lite i helgen med ryggbiff och kålrotspommes.
Har ni testat att göra pommes på kålrot innan?
Det är verkligen såååå supergott!
Mycket bättre än de vanliga gjorda på potatis. '
 
"Recept"
Skär ut pommes från kålroten och förkoka i saltat vatten i ca 15 min.
Fritera precis som vanliga pommes. ca 5 min.
 
 
Till detta hade vi aoili som jag gjorde på majonnäs, pressad vitlök och lite lime.
Jag gör min majonnäs med stavmixer.
Har ni inte testat detta så gör det bums!
 
 
 
Recept på majonnäs:
1 st ägg, (både vitan och gulan)
1 tsk fransk senap
0,5 tsk rödvinsvinäger,
 1 dl matolja, (ej olivolja)
 
Det är viktigt att ingredienserna har samma temperatur –gärna kylskåpskallt.
 Mät upp samtliga ingredienser i mixerbägaren eller i en hög och smal blandarskål.
Ställ ner stavmixern och starta motorn.
Rör stavmixern en aning uppåt och neråt så att ingredienserna blandas.
På några sekunder är majonnäsen färdig.
Tillsätt ev mer olja om konsistensen önskas fastare.
Smaka av och krydda mera om så behövs.
Förvara majonnäsen i glasburk med lock i kylskåpet.
Håller ca en vecka!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En annan sak som jag vill rekommendera till kött är såklart en Ost-tomat.
Dela en tomat på mitten. Gröp ur lite "kött".
Häll i lite grädde, krydda med timjan och strö över önskad mängd ost.
Gratinera i ugnen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Efter år av försök och aldrig lyckats bli med barn slog det till ordentligt när jag la ner vete och socker, började träna och fick en helt ny livsstil. Nu är jag mamma till 3 pojkar och lycklig, trött och väldigt nöjd..:-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela