blodsockermamma.blogg.se

En blogg om blodsocker, low carb, lchf, paleo, inredning och mode!

Diabetes och sjukvården.

Publicerad 2013-06-27 14:45:00 i Allmänt

 
 
Det finns inte mycket som jag har sån avsky för som ignoransen inom sjukvården, livsmedelsverket och kostrådgivare/dietister som lever för kostpyramiden,tallriksmodellen eller kostcirkeln.
Att medvetet rekommendera patienter med diabetes att äta kolhydrater och då till VARJE måltid gör mig så arg!
 
Min far fick förra året diagnosen diabetes typ-2 och han fick med sig en vidrig broschyr om hur han ska äta.
Jag blev så arg och ledsen och behövde nog gråta ut en sån här idioti men jag var tyst.
 
Det här är vad man säger till diabetiker att äta.
Bröd och flingor till frukost, mellanmål med bröd, lunch med pannkakor och knäckebröd, eftermiddagsfika med BULLE och sen kvällsmat med Ris,knäckebröd, öl och efterrätt.
 
Alla vet väl att kolhydrater är samma socker, socker som inte är bra för din kropp och dessutom heter ju sjukdomen också sockersjuka. Hur kan man vara så dum i huvet och rekommendera denna skiten då?
 
Själva broschyren heter dessutom "Bra mat för alla" och kostar 40kr att köpa på apoteket.
 
Det här är ingen bra mat för någon, inte ens om man tränar mycket.
Jag är så trött på fettskräcken och folk som rekommenderar kolhydrater. Hjärnan behöver inte en skål med pasta som många tror. Hjärnan behöver lite kolhydrater. Och dessa kolhydrater tas enkelt upp av alla grönsaker man äter. Vi behöver inte pasta,ris,bröd eller socker för att överleva.
Rent struntprat!
 
 
Här finns mer info från Ann Fernholm som skrivit en hel artikel,
http://ettsotareblod.se/usla-resultat-for-diabetesvarden/
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Efter år av försök och aldrig lyckats bli med barn slog det till ordentligt när jag la ner vete och socker, började träna och fick en helt ny livsstil. Nu är jag mamma till 3 pojkar och lycklig, trött och väldigt nöjd..:-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela