blodsockermamma.blogg.se

En blogg om blodsocker, low carb, lchf, paleo, inredning och mode!

Bonjour!

Publicerad 2013-07-02 14:14:00 i Lchf

Idag har det varit en stressig dag på jobbet!
än så länge då, halva dagen är ju fortf kvar tyvärr.
 
 
Igår blev jag nästan klar med boken. Den är så bra så jag läser extra noga och långsamt nu för att ta till mig allt och inte bara jäkta mig igenom den.
Har ni inte läst den så börja nu! Allt man tror att man vet om kost och hälsa blir helt omvänt.
 
Kolhydrater i form av  godis, läsk, öl och vitt mjöl är verkligen skadligt för kroppen.
Vi tror att vi klarar av så mycket bara för att vi inte går upp i vikt. Vi räknar kalorier och tror blint på att kroppen är som en motor, bensin in och bensin ut. Men smala personer får också diabetes. T ex min pappa. han är lång och smal och har nu diabetes typ -2. Han har kunnat äta "vad han vill"  under hela sin livsstil. Men nu tog det helt enkelt stopp.
Varför tänker vi inte på blodet när vi äter allt sött och alla kolhydrater. Vi vet att vi mår bättre av långsamma kolhydrater. Men vi struntar nästan i det för GI är en form av diet. Och dieter ska man akta sig för.
Lchf är ännu värre enligt vissa. För då äter vi inga kolhydrater, trots att det heter Low carb och inte no carb. Fettet är också livsfarligt. Det har vi lärt oss eftersom kolesterol är något farligt.
 
Också en myt. Googla det om du inte tror mig.
 
Naturligt fett och då menar jag såklart smör är inte farligt för kroppen, margarin däremot. Äckligt och livsfarligt för kroppen. Vill vi verkligen få i oss samma komponenter som man använder för att tillverka målarfärg?
 
Bara för man äter lchf äter vi inte enbart fet mat i form av fet sås,dip,smör m.m. Det finns så mycket mer man an äta och äter man mycket fett så går det bra. Oftast behöver man äta extra mycket fett i början för att känna mättnad. Men mest äter vi faktiskt grönsaker och mycket fisk. När vi plockar bort kolhydrater i form av pasta,ris och potatis och ersätter det med  tex blomkål och broccoli ser tallriken mycket mer inbjudande ut. Vi har mer färg och smak i vår mat!
 
Forskningen går vidare som tur är och fler och fler studier visar att vi ska undvika vitt socker och vitt mjöl.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie

Efter år av försök och aldrig lyckats bli med barn slog det till ordentligt när jag la ner vete och socker, började träna och fick en helt ny livsstil. Nu är jag mamma till 3 pojkar och lycklig, trött och väldigt nöjd..:-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela